- Producent van zonnefolie HyET Solar haalt 29 miljoen euro op bij investeerders, meldt het Financieele Dagblad.
- Zonnefolie is een licht materiaal, waardoor het op daken kan worden geïnstalleerd waarvoor zonnepanelen te zwaar zijn.
- Wel is zonnefolie minder energie-efficiënt dan reguliere zonnepanelen.
- Lees ook: Zonnepanelen grauw en grijs? Een designbedrijf uit Weesp levert kunstzinnige, gekleurde panelen – wel wekken die tot 25% minder stroom op
Investeerders steken 29 miljoen euro in de Arnhemse producent van zonnefolie HyET Solar, meldt het Financieele Dagblad. Het bedrijf wordt na de investeringsronde op 100 tot 110 miljoen euro gewaardeerd.
Het zou gaan om een investeringsronde die al in mei werd ingezet door vastgoedbedrijf Newomij en een anoniem familiebedrijf. Samen zouden zij volgens het FD nagenoeg de helft van het benodigde kapitaal hebben ingelegd.
Staatsinvesteerder Invest-NL zou de rest van het bedrag als risicodragende lening verlenen. Eerder al haalde HyET Solar, een dochter van zonnetechnologiebedrijf HyET Group, een onbekend bedrag op van de Utrechtse investeerder Teslin en het Australische energieconcern FFI.
Zonnefolie voor minder stevige daken
Niet alle daken zijn geschikt voor zonnepanelen, die soms te zwaar zijn om door een dakconstructie gedragen te kunnen worden. Het Arnhemse bedrijf denkt hier een antwoord op te hebben, met een lichte, oprolbare zonnefolie dat het bedrijf al met een dikte van een halve millimeter stelt te kunnen maken.
De stukken folie zouden geschikt zijn om op zowel dakpannen, gevels als op ramen te kunnen plakken. Het materiaal weerspiegelt ook minder dan zonnepanelen, belooft het bedrijf.
HyET Solar, onderdeel van zonnetechnologiebedrijf HyET Group, wist zijn producten al aan verscheidene grote afnemers te vermarkten. Zo prijkt de zonnefolie op het dak van een Ikea-vestiging in het Gelderlandse Duiven, is het dak van cruiseschip Celebrity Flora volgeplakt met zestig stukken zonnefolie en zijn enkele van de opslagtanks van Vopak voorzien van de zonnefolie van het concern.
HyET Solar aast op beursgang
Rombout Swanborn, de ceo van HyET, stelt tegenover het FD het groeikapitaal te willen gebruiken om een kleinschalige fabriek te openen in Arnhem.
Ook heeft het bedrijf plannen om binnen twee jaar in Amsterdam een beursnotering te krijgen, waarmee het concern 150 tot 200 miljoen euro wil ophalen. Dit geld wil de ondernemer gebruiken voor de opening van een grotere fabriek.
Dat het bedrijf op korte termijn op een beursgang aast, is gezien de timing opmerkelijk. In het eerste halfjaar van dit jaar trokken in Europa maar 34 bedrijven naar de beurs, meldde de Financial Times afgelopen maand. Het ging om het laagste aantal sinds 2009. Gezamenlijk haalden zij maar 2,4 miljard euro op, het laagste bedrag in 14 jaar.
Met de beleggingsmarkt rondom de energietransitie zit het echter wel goed, zeiden fondsmanagers Mark Lacy en David Boyce van vermogensbeheerder Schroders afgelopen maand tegen Business Insider. Volgens hen ontstaan er de komende dertig jaar beleggingskansen van ruim 100.000 miljard dollar in deze tak van de beleggingsmarkt.
Ook het het Internationaal Energie Agentschap (IEA) is positief over de markt voor zonne-energie. Dit jaar zal er volgens het IEA voor het eerst mondiaal meer geld vloeien richting zonne-energie dan naar de productie van olie. Het IEA verwacht dat er dit jaar wereldwijd dagelijks 1 miljard dollar in zonne-energie zal worden gestoken.
Zonnefolie minder energie-efficiënt
Een nadeel van de zonnefolie is dat het energierendement relatief laag is. 12 procent van het zonlicht zou momenteel maar om worden gezet in energie. Ter vergelijking: reguliere zonnepanelen halen soms een rendement van wel 22 procent.
HyET Solar doet momenteel onderzoek met de TU Eindhoven naar nieuwe productietechnieken. Door in plaats van met dunne film silicium te werken met het materiaal perovskiet, haalde het bedrijf bij tests een rendement van 25 procent. Perovskiet heeft als nadeel dat het materiaal gevoeliger is voor bijvoorbeeld hoge temperaturen en vocht.
Ook qua kostprijs zijn er uitdagingen. Het bedrijf stelt tegen het FD de huidige folie voor 40 cent per watt te kunnen produceren, wat dubbel zoveel is als de kostprijs van zonnepanelen uit China. Wel zou de installatie van de folie goedkoper zijn.
Swanborn was tegenover Business Insider niet bereikbaar voor commentaar.